Koło od wozu drabiniastego cz. 4

Odtwórz film na temat Jak narysować koło od wozu
Jak narysować koło cz. 8

Wykańczam fazę linearną, dodając więcej charakteru poszczególnym elementom. Używam ołówka miękkiego (4B-5B). Rysuję nieregularne krawędzie, pęknięcia, słoje drewna i podziały koła na części. Każe koło składa się z sześciu części. Pojedyncza część obejmuje dwie szprychy.

Ponieważ ogólna forma kół nie zmieni się znacznie, nie ma potrzeby osłabiać gumką chlebową całego rysunku. Raczej na bieżąco osłabiam tylko te fragmenty, w których chcę dodać jakąś modyfikację.

Szkicuję podziały ściany, o którą opiera się koło z lewej strony, w narożniku sugeruję detal jaskółczego ogona. Dodaję nierówności ziemi i źdźbła trawy.

Do cieniowania używam ołówków miękkich w zakresie pomiędzy 4B a 8B – w zależności od potrzebnej szarości lub precyzji.

Zaczynam od zapełnienia lekką szarością obszarów cienia. Używam kresek o kierunkach zależnych od kierunku płaszczyzny – pionowe płaszczyzny pionowymi kreskami, poziome płaszczyzny kreskami do zbiegu, obłe elementy wzdłuż.

Dodając kolejne warstwy kresek, pracuję nad zróżnicowaniem walorów w taki sposób, żeby rysunek wyglądał realistycznie i pozostawał czytelny.

Szukam możliwości pokazania jasnego elementu na tle ciemniejszej plamy i odwrotnie – ciemnego elementu na tle jaśniejszej plamy. Pomóc w tym może zróżnicowanie materiałów. Cienka zewnętrzna obręcz z metalu jest z natury ciemniejsza od drewnianego koła. Pocieniowanie nawet oświetlonej płaszczyzny metalowej obręczy (z umiarem) pozwoli odciąć koło od jasnego tła.

Na bocznych płaszczyznach walców, cień jest najciemniejszy w rdzeniu i rozjaśnia się stopniowo do jaśniejszej szarości w kierunku cienia, a do bieli (lub jeszcze jaśniejszej szarości na metalowej obręczy) w kierunku światła.

Krótkimi kreskami sugeruję nierówności terenu i sterczące źdźbła trawy. Cieniowanie ziemi również może pomóc w podkreśleniu sylwetki kół. Nie można jednak przesadzić z ilością kresek, bo powierzchnia ziemi zacznie przytłaczać cały rysunek.

Na niektórych elementach rozpuszczanymi pociągnięciami sugeruję fakturę drewna. Na metalowej obręczy zaznaczam ciemniejsze plamki rdzy.